تاريخچه موسيقي


تاريخ موسيقي شناختن مبدأ و منشأ موسيقي اهميتِ بسيار دارد؛ زيرا کشف اين نکته به شناسايي ماهيت موسيقي کمک بسياري مي‌کند، و به همين دليل است که تاکنون دانشمندان و فلاسفه در اين باره فرضيات متعددي ارائه کرده‌اند، که از ميان آن‌ها هربرت اسپنسر، فريدريش نيچه، زيگموند فون هاوزگر، و يوهان گوتفريد فون هردر را بايد نام برد.


در دوره‌هاي اخير، دانشمندان و محققان، با تحقيق در احوال ملل ابتدايي وحشي و نيمه‌وحشي، طريق مطمئن‌تري براي تحقيق در اين زمينه برگزيده‌اند. فرانسويان قبل از ديگران به مطالعه در اين باره پرداختند.


نخست ژان-ژاک روسو در اثر خود به نام فرهنگ موسيقي و بعد از او دولابور در کتاب تحقيقي درباره موسيقي قديم و جديد اين بحث را پيش کشيدند. مردم سياحت‌پيشه انگلستان نيز پس از فرانسويان به تحقيق در اين موضوع پرداختند و در اين اواخر، آلماني‌ها تحت عنوان علم موسيقي سنجشي به اين تحقيقات رونق عميق بسياري بخشيدند.


موسيقي معمولا به چند دسته موسيقي سنتي، موسيقي پاپ و موسيقي کلاسيک تقسيم مي شوند. موسيقي سنتي در ايران بسيار رايج است و طرافداران بسياري دارد.



ساز24

شروع و آغاز موسيقي در ايران چگونه بود؟


از مهم‌ترين مُهرنگاره‌هاي خنياگري (:موسيقي) در جهان؛ بايد از آنچه که در چوغاميش خوزستان برجاي مانده، ياد کرد که در سال‌هاي 1961–1966 ميلادي، يافت شده‌است. اين مهرنگاره 3400 ساله؛ سيمايي از بزم رامشگران را نشان مي‌دهد. در اين بزم باستاني، دسته‌اي خنياگر(:نوازنده) ديده مي‌شوند که هر کدام، به نواختن‌سازي سرگرم هستند. چگونگي نواختن و نشستن اين رامشگران، نشان مي‌دهد که آنها، نخستين دسته خنياگران جهان هستند. در اين گروه رامشگران، مي‌بينيم که نوازنده‌اي چنگ و ديگري شيپور و آن ديگر تنبک مي‌نوازد. چهارمين رامشگر در اين ميان، خواننده‌اي است که آواز ميخواند.


دوره نخست از آمدن نژاد آريايي به سرزمين ايران تا انقراض دولت ساساني از آمدن نژاد آريايي به سرزمين ايران تا انقراض دولت ساساني انواع سازها و ادوات رايج موسيقي عصر هخامنشيان و پيش از اسلام موسيقي ايران درعهد ساسانيان دوره دوم از طلوع اسلام تا عصر حاضر موسيقي ايران پس از اسلام هجوم مغول و دگرگوني اوضاع ايران و شروع انحطاط علمي وهنري ظهور دولت صفوي و وضع هنر وموسيقي پادشاهان قاجاريه و مختصري از تاريخ موسيقي ايران در اين دوره تأثير شعبه موزيک دارالفنون در حفظ موسيقي ملي در زمان ناصرالدين شاه




پيدايش ساز موسيقي


طبيعي‌ترين وسيله آواز، سينه و حلقوم طبيعي انساني و ساده‌ترين وسيله ايجاد وزن، دست‌هاي آدمي است. انسان با برهم زدن دست‌ها وزن را نگاه داشته و نغمه‌ها و آهنگ‌ها را همراهي مي‌کرده‌است. بعدها بشر از شاخ حيوانات و روئيدنيهايي که در دسترس داشت. سازهاي بادي مانند بوق وني اختراع کرد و با کمک حس شنوايي سوراخ‌هايي با توجه به معتقدات نجومي و اعداد مقدس در آن‌ها تعبيه نمود که اکنون به صورتهاي گوناگون تکامل يافته‌است. همچنين انواع طبل‌ها و سازهاي ضربي را اختراع کرد و درتکامل آن‌ها کوشيد.


در کاوش‌هاي باستان‌شناسي، سازهاي بادي وزهي مانند چنگ وني را يافته‌اند که تاريخ آن‌ها به چندين هزارسال قبل از ميلاد مي‌رسد. در محوطه باستاني کول‌فره نيز نقوشي از دف و چنگ مربوط به تمدن عيلام وجود دارد. بشر با اختراع سازها وادوات موسيقي از الحان و نواهايي که در ذهن اوحالت مطبوع و دلپذير ايجاد مي‌کرد، تقليد نموده و پيوسته در راه تکامل آن گام برداشته‌است.


در سال 2012 ميلادي فلوت‌هايي از جنس استخوان پرنده و عاج فيل، در غاري در جنوب آلمان کشف شد، دانشمندان با استفاده از روش تعيين عمر کربني، نشان داده‌اند که اين فلوت‌ها بين 42 تا 43 هزار سال قدمت دارند. اين سازها قديمي‌ترين ابزار کشف شده موسيقي در جهان محسوب مي‌شوند.




انواع سازهاي موسيقي


سازهاي موسيقي در انواع مختلفي وجود دارند. هر کشور و سنت، موسيقي مختص خود و به طبع آن سازهاي مختص آن منطقه را دارد. ولي در کل جدا از مليت و منطقه ساز، کليه سازها را مي توان به دسته هاي زير تقسيم کرد:



  • سازهاي زهي زخمه اي مانند سنتور، تار، سه تار، گيتار، ديوان يا باغلاما و .

  • سازهاي آرشه اي مانند ويولن، ويولن سل، کمانچه و .

  • سازهاي کوبه اي مانند تنبک، دف، دايره، تمپو، شورانگيز و .

  • سازهاي بادي مانند فلوت، فلوت ريکوردر، سازدهني، ني، ني انبان و .

  • سازهاي افکتي مانند اوشن درام، مثلث و .



برگرفته از :ويکي پديا


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دماپویا وبسایت تخصصی تاسیسات ساختمان راهنمایی و مشاوره ŌpěňŽōō ثبت برند جوان فایل CoinPot Free Coin پونه پلاس نخست، تاریخ سرزمین خودت را بدان، سپس تاریخ دیگران را بخوان.((فرانسیس فانون)) گروه نرم افزاري آي دو امیرحسین زندی