همانطور که اطلاع داريد تقريبا عود ثبت جهاني شده است و کار پرونده عود به اتمام رسيده است. در رابطه به ثبت جهاني سنتور، سال گذشته داريوش پيرنياكان؛ دبير و سخنگوي شوراي عالي خانه موسيقي؛ اعلام کرده بود که اگر بودجه در اختيارشان قرار دهند و سازمان ميراث فرهنگي مساعدت كند، تدوين پرونده سنتور را نيز انجام خواهد شد.
باوجود اينکه سنتور در ايران بسيار برجسته است و ما سازندگان قدري داريم که با برندهايي مانند سنتور موسوي، سنتور وظيفه دوست، سنتور اسلامي و ساير انواع سنتورها فعاليت دارند اما استاد پيشكسوت موسيقي در همان زمان اعلام کرد که سنتور بايد به طور مشترك ثبت شود چرا كه چين، اروپاي شرقي، تركيه هم آن را دارند. همچنين به اين مورد اشاره کرد که ما مي توانيم سازهايي كه در ديگر كشورها وجود ندارد و تنها متعلق به ايران هست را براي آينده نگاه داشته ام تا در يونسكو ثبت كنيم كه مي توان به سه تار اشاره كرد.
ايشان دقيقا به اين مورد اشاره کرد که پرونده عود را جمع آوري و ويدئوي ده دقيقه اي را براي يونسكو آماده و به سازمان ميراث فرهنگي ارسال كرديم تا اين پرونده براي سال 2019 در يونسكو ثبت شود. اما امكان دارد كشورهايي كه ساز عود دارند بخواهند هنگام ثبت يونسكو به ما بپيوندند، همچون ساز كمانچه كه پيش از آن جمهوري آذربايجان درخواست كرد و ما نيز پيوستن آنها را به پرونده پذيرفتيم.
زماني که ساز کمانچه در يونسکو ثبت جهاني شد چالشي که وجو داشت اين بوده است که به اسامي کشور ها به ترتيب الفبا ثبت نشود زيرا جمهوري اسلامي ايران بعد از ساير کشور ها قرار مي گرفت. که خوشبختانه با مقاومت ها و استدلال هاي رديف دان موسيقي ايران اين مورد تاييد شده است و اکنون اگر كمانچه را در سايت يونسكو جستجو كنيد، نام ايران مي آيد.
خوشبخاته چون ايران از نظر فرهنگي گستره بسيار پهناوري دارد هر زمان که ميخواهد يک اثر ميراث معنوي را ثبت جهاني کند کشورهاي ديگر نيز ميخواهند به آن بپيوندند و اين اتفاق نبايد خشم ما را به همراه داشته باشد بلکه بايد به اين قضيه افتخار کنيم. مثلا زماني که 12 کشور ميخواهند در پرونده ثبت عيد نوروز سهيم باشند يعني اينها زماني جز ايران بوده اند.
علاوه بر ساز کمانچه که در ثبت آن با کشورهاي ديگر سهيم شده ايم احتمالا در ساز سنتور و ني نيز اين اتفاق بيفتد.
منبع:ايرنا
درباره این سایت