جشنوارهي موسيقي فجر در سال 1364 فعاليت خود را با عنوان «جشنواره سرود و آهنگهاي انقلابي» آغاز کرد. اين رويداد ملي به مدت چهار سال با همين نام به فعاليت خود ادامه داد و در آن سالها تنها محملي محسوب ميشد که اهالي موسيقي ميتوانستند به اجراي برنامه و برگزاري کنسرت بپردازند. چهار سال پس از برگزاري «جشنواره سرود و آهنگهاي انقلابي»، اين رويداد با عنوان «جشنواره موسيقي فجر» به فعاليت خود ادامه داد که با پايان هشت سال جنگ تحميلي عليه ايران نيز همراه بود. اين رخداد آغازي دوباره براي اين جشنواره بود.
در دوره پنجم، جشنواره براي اولين بار داراي «لوگو» شد و نمادهايي پيدا کرد که از اين رخداد مهم خبر ميداد اما دو سال بعد يعني در سال 1370 که جشنواره براي اولين بار به صورت بينالمللي برگزار شد و علاوه بر گروههاي داخلي در سبکهاي گوناگون، چند گروه خارجي نيز در جشنواره حاضر شدند، اين رويداد موسيقايي شکل گستردهتري به خود گرفت. البته در آن سال، بيشتر تلاش شد تا موسيقي کشورهاي مسلمان محور فعاليتهاي بخش بينالملل قرار گيرند و در همين راستا بخش «معرفي موسيقي ملل مسلمان» شکل گرفت که در آن برترين چهرههاي موسيقي مسلمان در جهان حضور داشتند.
در اين دوره يک گروه موسيقي از تاجيکستان (گروه استاد آدينه هاشماف و گروه دولتمند خلف)، يک گروه از هند با رهبري استاد بسمالله خان (نوازنده مشهور شهناي) و استاد هابيل علياف از جمهوري آذربايجان با آواز نصرالله ناصحپور به اجراي برنامه پرداختند. ماهيت بينالمللي جشنواره موسيقي فجر تاکنون ادامه دارد.
اما در سال 1376، در سيزدهمين جشنواره براي اولين بار بخشهاي ديگري به جشنواره اضافه شد. در اين سال گروههاي موسيقي بانوان پس از حدود 20 دهه سکوت توانستند در جشنواره موسيقي فجر به اجراي برنامه بپردازند و بخش «ويژهي بانوان» نيز کار خود را آغاز کرد. اين بخش در سالهاي بعد نيز کماکان در جشنواره حضور داشت و البته مدتي بعد از آن به عنوان جشنوارهاي مستقل تحت عنوان «گل ياس» به فعاليت خود ادامه داد؛ اما اين بار در پانزدهمين دوره جشنواره، براي اولين بار 10 کشور از کشورهاي صاحب تمدن و موسيقي در جشنواره شرکت کردند. اين تغييرات در ساختار جشنواره در سالهاي بعد نيز ادامه داشت؛ به طوري که سال بعد از آن نيز بخش ديگري با نام «بخش سازي» اضافه و براي اولين بار در طول برگزاري جشنوارههاي موسيقي فجر بخشي با عنوان پاياننامه به جشنواره اضافه شد.
در دوره بيستم نگاه جشنواره به طور خاص و ويژه به بحث پژوهش در موسيقي معطوف و در دوره بيست و سوم بخش رقابتي در جشنواره موسيقي فجر راهاندازي شد. در دورههاي بعدي نيز موضوع جوانگرايي به عنوان محور اصلي جشنواره مطرح شد.
در سيو يکمين دوره از اين رخداد موسيقايي، با نگاهي به تجربيات سالهاي گذشته تلاش شد تا با حضور گروههاي حرفهاي و اضافه شدن «جايزه باربد» براي انتخاب بهترين آثار توليدي، ضمن توجه ويژه به بخش توليد، تلاشهايي در خصوص اعتبار بخشي به اين رخداد مهم انجام شود. اين جشنواره هماکنون 35ساله است و به رياست محمد اله ياري فومني مديريت ميشود. جشنواره? موسيقي فجر مهمترين جشنواره? موسيقي ايران است که به مناسبت پيروزي انقلاب سال 1357، از سال 1364 تاکنون معمولاً در بهمن ماه هر سال در تهران برگزار ميگردد.
منبع: ويکي پديا
درباره این سایت